ERP Nedir ?

Written By Dersizle Egitim Videolari on 4 Nisan 2012 Çarşamba | 07:00


ERP NEDİR?
1.1 Erp’ nin Tanımı
ERP,işletmenin stratejik amaç ve hedefleri doğrultusunda müşteri taleplerini en uygun şekilde karşılayabilmek için farklı coğrafi bölgelerde bulunan tedarik üretim ve dağıtım kaynaklarının en etkin ve verimli bir şekilde planlanması koordinasyonu ve kontrol edilmesi fonksiyonlarını bulunduran bir yazılım sistemi.
Satış,imalat,mühendislik,stok kontrol ve nakit akışı gibi sistemin tüm kesitlerini ortak paydada toplayan MRP_II` nin en çarpıcı özelliği bir simülatör olmasıdır. MRP_II ile idari ve üretim birimleri arasında veri entegresyonu sağlanmakta ve bu entegresyon gruplar arasında koordinasyonu artırmaktadır.
İşletmelerde temin sürelerinin(tasarım,tedarik_üretim_dağıtım) düşürülmesi sürekli değişen müşteri taleplerine uygun üretimin gerçekleştirilmesi,temin zinciri içinde yer alan tedarikçi firma,üretici firma,satıcı firma ile müşteriler arasında istenen düzeyde iletişimin sağlanması faaliyetlerinin,etkinlik,verimlilik ve performans ilkelerine uygun olarak yapılabilmesi için Kurumsal Kaynak Planlaması yaklaşımının kullanılması gerekmektedir.
Kurumsal kaynak kullanımının temel yönlendiricisi stratejik planlama sistemidir(SPS).Üretim kaynaklarının planlanmasında MRP_II,dağıtım kaynaklarının planlanmasında DRP,imalatın etkin ve verimli bir şekilde yönlendirilmesi ve yürütülmesinde Bilgisayarla Bütünleşik Üretim(CIM) sistemleri kullanılabilmektedir. Kurumsal Kaynak Planlaması(ERP) tüm bu sistemleri eş güdümlü olarak planlayan ve kontrol eden bir planlama sistemidir.
2.ERP YAZILIM SİSTEMİNİN ORTAYA ÇIKIŞI
2.1.MRP_Malzeme İhtiyaç Planlaması
Malzeme İhtiyaç Planlaması(Materials Requriments Planning_MRP) felsefesi ABD`de 60` lı yılların sonuna doğru imalatın hızla geliştiği bir dönemde ortaya çıkmıştır. Büyüyen ekonominin getirdiği yoğun talep,üreticileri yüksek hacimli seri üretime yöneltmiş olduğundan ana sorun hedeflenen üretim miktarını gerçekleştirmeye yetecek hammadde ve malzemenin tedariki idi. Yani”Hangi zamanda ne miktarda malzeme almalıyım ki,üretimim malzeme yokluğundan doğun talep,üreticileri yüksek hacimli seri üretime yöneltmiş olduğundan ana sorun hedeflenen üretim miktarını gerçekleştirmeye yetecek hammadde ve malzemenin tedariki idi. Yani”Hangi zamanda ne miktarda malzeme almalıyım ki,üretimim malzeme yokluğundan doğun talep,üreticileri yüksek hacimli seri üretime yöneltmiş olduğuneşleştiren bilgisayarlar önce gereken hammadde miktarını belirleyip sonra da mevcut stoklara ve verilmiş siparişlere bakarak ısmarlanması gereken doğru miktarları verince sorun çözülmüş olur. Bu yöntem Malzeme İhtiyaç Planlaması(MRP) olarak anılmaktadır.
Ancak ekonomide ve tüketim eğilimlerinde ortaya çıkan sonraki gelişmeler pazarın daha ağırlıklı biçimde müşteri tarafından belirlenir olması sonucunu doğurdu. Bunun sonrasında da imalat firmalarında stoğa yönelik üretimden siparişe yönelik üretime doğru bir kayma oldu. Bu ise daha çok ürün çeşidi anlamına geliyordu ve o yıllara kadar ana sorun olan malzeme ve hammadde tedarikinin yanı sıra etkin kapasite kullanımı gereği küçük miktarda da ekonomik üretim yapabilir olma,etkin finansman yönetimi gibi konular büyük önem kazandı. Bu şekilde karmaşıklaşan üretim yönetimi disiplininde MRP yetersiz kaldı.
2.2.MRP-II-Üretim Kaynakları Planlaması
MRP`nin yalnızca envanter yönetimini kompüterize eden rolünü arttıracak, üretim için gerekli olan tüm kaynakların optimize etmeyi amaçlayacak, üretim ile firmanın diğer fonksiyonlarını bütünleştirecek bir felsefeye gereksinim duyuldu.
Bir imalat firmasını tüm kaynaklarının etkin olarak planlanması yöntemi olan Üretim Kaynakları Planlaması (Manufacturing Resources Planning -MRP-II) yaklaşımı bu anlayışın ürünü olarak 1980` lerde yazılım paketleri olarak piyasalarda görülmeye başlandı.
Ortaya konan bu yeni üretim yönetimi yaklaşımı benimseyen firmalarda stokların düşmesi, müşteriye verilen hizmetlerin kalitesinin artması, teslim zamanlarında meydana gelen gecikmelerin büyük ölçüde önüne geçilmesi, satın alma, fason taşıma maliyetlerinin azalması ve makine kullanım oranlarının artması, bu yaklaşımın dünya genelinde kabul görmesine yol açmıştır.
MRP-II felsefesi yukarıdan aşağıya doğru bir yaklaşım sergiler. Başlangıç noktası üst yönetimin geliştirdiği iş planıdır. Bu noktadan hareketle organizasyonun daha alt kademelerine doğru işlem ve fonksiyonlar tanımlanır.
MRP-II yaklaşımı departmanlar arası iş bölümü ve iş birliği esası üzerine kurulmuştur. Takım oyunu anlayışını gerektirir. Bölümlerin birbirlerinden şikayet yerine birbirlerine desteği başarıyı getirir.
MRP-II yaklaşımında, firmaların ortak bir veri tabanı kurarak, sistemin modüllerinin ihtiyaç duydukları girdiği en doğru ve güvenilir kaynaktan almasının sağlanması temel amaçlardan biridir.
Son yıllarda birden çok işyerinden oluşan işletmelerde tüm faaliyetlerin entegrasyonu girişimi, bilişim teknolojisi için yeni bir gereksinim yaratmıştır.
1990’ların işletmeleri;
1-Coğrafi olarak farklı bölgelerde kurulu fabrikalarda üretim yapan
2-JIT (just-in time -tam zamanında üretim) tedarik felsefesine uygun çalışan
3-Dağınık lojistik ve dağıtım sistemi kullanan bir yapı içindedir.
2.3 ERP-Kurumsal Kaynak Planlaması
Küreselleşmeye paralel olarak, hızla yaygınlaşan çok uluslu firmalar entegrasyon gereksinimini ciddi olarak yaşamaktadır. Entegrasyon, ancak faaliyetleri destekleyen bilginin entegre edilmesi ve ulaşılabilir hale getirilmesi ile mümkündür. Bu üst düzey bir bilgi entegrasyonudur ve en iyi şekilde Kurumsal Kaynak Planlaması (Enterprise Resources Plannig-ERP)olarak ifade edilir. Aslında ERP, küresel bilgi entegresyonunu gerçekleştiren bütünsel bir yazılım stratejisidir.
2.4.ERP Kavramının Gelişmesinin Nedenleri
1-Fizik olarak dağınık imalat operasyonları
2-Uluslararası dağıtım zincirleri
3-Uluslararası pazarlara açılma gereksinimini(yerel pazarların doyması sonucu, uluslararası pazarlarda söz sahibi olarak iç Pazar gücünü arttırma stratejisinin sonucu olarak.
4-JIT tedarik sistemi
5-Yüksek rekabet
6-Değişken dünya şartları
7-Ekonomik duvarların yıkılması ( Avrupa’daki küreselleşme gelişimi )
8-Yönetim organizasyonlarında sadeleşme
Bu nedenlerin oluşturduğu gereksinim bilgi teknolojisindeki gelişmeler tarafından desteklenince ERP doğmuştur.
MRP MRPII ERP
1970’LER 1980’LER 1990’LAR
Rotalar/İş İstasyonları Lot Kontrol Kalite Sistemi Planlama
Ürün Ağaçları Satış Planlama Depo Sistemleri Planlama
Kapasite Gereksinim Planlama Satın Alma Planlama Proses Planlama
Malzeme Gereksinim Planlama Kaynak Planlama Kontrol Sistemleri
Master Üretim Planlama Lojistik Sistemi Laboratuvar Bilgi Planlama
Envanter Yönetimi Fabrika Sahası Üretim Kontrol Düzenleyici Raporlama
Finansal Planlama
3.KURUMSAL KAYNAK PLANLAMASININ KAPSAMI
Müşteri talebinin sürekli nitelik ve nicelik olarak değiştiği ve bu değişimin tahmin edilmesinin ne kadar zor olduğu bilinen bir gerçektir. Faaliyetlerimizi bu değişime uygun hareket edebilecek hale getirebilmenin yolu ERP yaklaşımından geçmektedir. Hem stratejik planlama çalışmaları ile belirlenen amaç ve hedeflere, hem de üretim ve dağıtım kaynaklarımızın kapasite ve özelliklerine gereken ayrıntıda dikkat ederek, faaliyetlerimizi değişime duyarlı hale getirebilmek ancak ERP yaklaşımı ile mümkün olabilmektedir.
ERP’ nin diğer bir özelliği, işletmenin coğrafi olarak farklı bölgelerde (Yurt içi ve dışı ) bulunan fabrikalarının bunların, tedarikçi firmalarının ve dağıtım merkezlerinin (depo)kaynaklarını eş güdümlü olarak planlamasıdır. enm.blogcu.com.Bu çerçevede hangi müşteriye ait hangi siparişin hangi dağıtım merkezinden karşılanması veya hangi fabrikada üretilmesi gerektiği, tüm fabrikaların malzeme ve hizmet ihtiyaçlarının nereden karşılanmasını uygun olacağı, fabrikaların elinde bulunan makine, malzeme, işgücü, enerji, bilgi vb. üretim ve dağıtım  kaynaklarının nasıl eş güdümlü ve ortaklaşa olarak kullanabileceği belirlenmiş olmaktadır. Diğer bir değişle, müşteriye ait siparişin en kısa sürede, istenen kalite ve maliyetle karşılanabilmesi için tüm bağlı işletmelerin dağıtım, üretim ve tedarik kaynaklarının kapasite ve özellikler aynı anda dikkate alınmaktadır. 
ERP, fabrikalar arası entegrasyonu, fabrikalar bazındaki esneklik ilkesine uygun olarak gerçekleştirilen bir sistemdir. Amaç, fabrika bazında merkezi yönetimin avantajlarından yararlanırken fabrikalar arası koordinasyonu ve entegrasyonu işletmenin temel stratejileri doğrultusunda sağlanmaktadır. Sistem üzerindeki her hangi bir kullanıcı, program ve veri tabanlarının fiziki konumuna bakmaksızın, küresel verilere ulaşabilmekte, dağınık veri sistemini tek bir birim gibi kullanabilmektedir. Böylece şu fonksiyonlar yerine getirilmiş olur.
a) Üst düzey bilgi entegrasyonu
b) En güncel bilgiye hızlı ulaşım
c) Küresel lojistik, envanter kontrol ve arz/talep entegrasyonu
d) Pazar / Müşteri / İş dünyası oluşumlarına anında tepki.
Böyle bir ERP sisteminin yararlarını kısaca şöyle özetleyebiliriz
1) Azalan maliyetler
2) Fonksiyonel entegrasyon
3) Daha basit bilgisayar ve işletim sistemi
4) Tüm işletme düzeyinde MRP II yararları
5) İşletme faaliyetleri üzerinde küresel denetim
6) Tüm uygulamalara istenildiği zaman istenilen noktadan ulaşım kolaylığı


-ERP’NİN SAĞLADIĞI FONKSİYONLAR
  • ÜST DÜZEY BİLGİ ENTEGRASYONU
  • EN GÜNCEL BİLGİYE HIZLI ULAŞIM
  • KÜRESEL LOJİSTİK, ENVANTER KONTROL VE ARZ / TALEP ENTEGRASYONU
  • PAZAR /MÜŞTERİ /İŞ DÜNYASI OLUŞUMLARINA ANINDA TEPKİ
Gerek MRP II gerekse ERP’ deki ana amaç, hızla değişen koşullara hızla cevap verebilmektir. Değişen pazar koşulları ( iptal edilen siparişler, acil siparişler, yeni ürünlerin üretime alınması vb. ) ve üretim koşulları (beklenmeyen arızalar, zamanında temin edilmeyen malzemeler vb. ) karşısında üretim planlama / satın alma / stok kontrol fonksiyonlarına derhal işlerlik kazandırılmasıdır. Bu da doğal olarak firma gelirinde artış anlamına gelmektedir. 

4.KURUMSAL VE ÜRETİM KAYNAKLARININ ( MRP II- ERP) KARSILASTIRILMASI

ERP-ile- MRP-II arasındaki temel fark MRP-II’ nin tek bir fabrikaya, ERP’ nin daha ziyade birden çok fabrika ve tesisin entegrasyonuna yönelik olmasıdır. Tek fabrikalı işletmelerinde ERP, ancak işletmenin değişim mühendisliği (Re-engineering) çalışmaları sonucu birbirinden ayrılmış üretim süreçlerinin oluşturduğu ve bu süreçlerin yönetiminin kısmen bağımsız olarak hareket edebildiği durum için söz konusudur. MRP-II, üretim sürecinde ve çeşitli yönetim kademelerinde bulunan her çalışanı bir donanım-yazılım sistemi ile birbirleriyle doğru ve zamanında iletişim kurabilir hale getirir. Herkes ortak bir veri tabanında bulunan aynı ve güncel verilere ulaşabilir. Bu şekilde üretim sürecinde MRP II ile sağlanan entegrasyon, ERP ile daha üst ve merkezi faaliyetler düzeyinde gerçekleştirilir.
ERP hiçbir zaman MRP II yerine geçen bir sistem değildir. MRP II’nin daha geliştirilmiş bir halidir. ERP birden fazla fabrikada veya tesiste çalışan MRP II sistemlerini entegre eden ve bu entegrasyondan gerekli bilgileri üreten bir sistemdir. Dolayısıyla MRP II’de başarılı olmuş işletmelerde ERP etkin sonuçlar verir. MRP II’deki modüllerdeki yapı ERP içinde söz konusudur. ERP daha önce de belirtildiği gibi zok tesisli bir toplu yönetim için uygun bir yaklaşımdır. Tesis yöneticilerinin kendi birimlerinde etkin kararlar verebilmesi için tüm topluluğu ilgilendiren temel bilgilere ihtiyaç vardır. ERP bu bilgileri sağlar. Bu amaçla tüm tesislerin bir şebeke halinde birbirine bağlanarak bilgi alış verişini etkin bir düzeye getirmesi gerekir. ERP, işletmelere MRP II yöntem ve sistematiğine bağlı kalarak yeni ufuklar açan yeni bir yaklaşımdır. 
5.ERP KULLANIMINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
Yoğun rekabet savaşında varlığını kabul ettirmek isteyen, uluslararası ya da yerel bir çok firmaya sahip organizasyonlar gelecekteki strateji ve amaçlarına hizmet edecek şekilde ERP uygulama çalışmalarına başlamalıdırlar. Aşağıda ERP uygulamaları öncesinde göz önünde  bulundurulması gereken çalışmalar özetlenmiştir (VAN RIJN, 1994);
· Gelecekteki uygulama projelerinin tanımlanmasında taslak niteliğinde kullanılacak olan işletme geneline ait iş, enformasyon ve sistem mimarilerinin tasarlanması,
· İşletme genelini kapsayan iletişim alt yapısının tasarlanması,
· Dağınık yerel operasyonlardan sinerji elde etmek için gerekli standartların tanımlanması ve bu standartları destekleyecek uygun özelliklerin seçilmesi,
· Yerel ortamlarda kültür, öncelik ve mevcut sistemler gibi belirli özellikleri göz önünde bulunduran standart çözümlerin uygulanması, 
· Yerel uygulama çözümlerinin gerek yerel ortam ve gerekse korunması gereken işletme mimarisi ile uyumlu bir biçimde sürdürülmesi, 
· Bu konuların sistematik bir şekilde ele alınması, yani işletmenin yeniden tasarlanması ve ilgili hedeflere katkıda bulunulması. Bu ise 4 aşamalı bir yaklaşımı gerekli kılmaktadır.
1. Mevcut durumun değerlendirilmesi: Bu aşamada şirketin kendi kendine sorması gereken sonra yeniden tasarımın gerekli olup olmadığıdır. Burada mevcut durumun gelecekte kurulması istenilen iş modeli karşısında stratejik bir değerlendirmesi söz konusudur. Tek tek yerel çözümler yerine global perspektiflerin benimsenmesi halinde önemli yapısal iyileştirmeler sağlamak olanaklı ve gerekli midir? Bu sorunun yanıtı rekabet açısından firmanın güçlü ve zayıf yanları göz önünde bulundurularak yapılacak bir değerlendirmeye göre verilebilir. Sonuçta stratejik öneme sahip bir takım faaliyetlerin geliştirilmesine veya uzun dönemde firmanın ayakta kalmasını sağlamaya yetmeyecek bazı faaliyetlerin durdurulmasına karar verilebilir.
2. Tasarım aşaması: İleriye yönelik işletim modeli ile ilgili olarak kuruluşun tümünü içine alan bir genel taslak hazırlanmalıdır. Bu sürecin sonucunda geleceğe dönük olarak fonksiyonları tanımlanmış bir dizi organizasyon birimi ve bunların oluşturduğu iş operasyonları taslağı yaratılacaktır. Kurulacak bilişim sisteminin mimarisi sistem fonksiyonları ve organizasyonel birimler açısından bu taslak baz alınarak hazırlanır.
3. Sisteme geçiş hazırlıkları: Her işletme birimi için bir plan hazırlamalıdır. Bunun nedeni her birimin kendi kültür, öncelik, mevcut sistemler vs. gibi özelliklerini işletme geneline taşımasıdır. Ortak çözümlerin başarısı uygulamaların bir bütün olarak düşünülmesi ve hazırlanmasına bağlıdır. Bu safhanın sonunda her bir organizasyonel birim için gerçekleştirilecek farklı projeleri ve bu projeler arasındaki ilişkileri tanımlayan bir işletme planı hazırlanacaktır.
4. Değişikliğin yürürlüğe konulması: İş yerlerine ait projeler, bütünü kapsayan genel projenin birer alt projeleri olarak yürütülmelidir. Bu proje yönetimi yerel proje yönetimine ek olarak teknik düzeyde doğru iletişimin kurulması ve hazırlanan standartların yerel alt projelere transferi açısından merkezi bir koordinasyonu gerekli kılar

5.ERP KULLANIMINDA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR

Yoğun rekabet savaşında varlığını kabul ettirmek isteyen, uluslararası ya da yerel bir çok firmaya sahip organizasyonlar gelecekteki strateji ve amaçlarına hizmet edecek şekilde ERP uygulama çalışmalarına başlamalıdırlar. Aşağıda ERP uygulamaları öncesinde göz önünde  bulundurulması gereken çalışmalar özetlenmiştir (VAN RIJN, 1994);
· Gelecekteki uygulama projelerinin tanımlanmasında taslak niteliğinde kullanılacak olan işletme geneline ait iş, enformasyon ve sistem mimarilerinin tasarlanması,
· İşletme genelini kapsayan iletişim alt yapısının tasarlanması,
· Dağınık yerel operasyonlardan sinerji elde etmek için gerekli standartların tanımlanması ve bu standartları destekleyecek uygun özelliklerin seçilmesi,
· Yerel ortamlarda kültür, öncelik ve mevcut sistemler gibi belirli özellikleri göz önünde bulunduran standart çözümlerin uygulanması, 
· Yerel uygulama çözümlerinin gerek yerel ortam ve gerekse korunması gereken işletme mimarisi ile uyumlu bir biçimde sürdürülmesi, 
· Bu konuların sistematik bir şekilde ele alınması, yani işletmenin yeniden tasarlanması ve ilgili hedeflere katkıda bulunulması. Bu ise 4 aşamalı bir yaklaşımı gerekli kılmaktadır.
1. Mevcut durumun değerlendirilmesi: Bu aşamada şirketin kendi kendine sorması gereken sonra yeniden tasarımın gerekli olup olmadığıdır. Burada mevcut durumun gelecekte kurulması istenilen iş modeli karşısında stratejik bir değerlendirmesi söz konusudur. Tek tek yerel çözümler yerine global perspektiflerin benimsenmesi halinde önemli yapısal iyileştirmeler sağlamak olanaklı ve gerekli midir? Bu sorunun yanıtı rekabet açısından firmanın güçlü ve zayıf yanları göz önünde bulundurularak yapılacak bir değerlendirmeye göre verilebilir. Sonuçta stratejik öneme sahip bir takım faaliyetlerin geliştirilmesine veya uzun dönemde firmanın ayakta kalmasını sağlamaya yetmeyecek bazı faaliyetlerin durdurulmasına karar verilebilir.
2. Tasarım aşaması: İleriye yönelik işletim modeli ile ilgili olarak kuruluşun tümünü içine alan bir genel taslak hazırlanmalıdır. Bu sürecin sonucunda geleceğe dönük olarak fonksiyonları tanımlanmış bir dizi organizasyon birimi ve bunların oluşturduğu iş operasyonları taslağı yaratılacaktır. Kurulacak bilişim sisteminin mimarisi sistem fonksiyonları ve organizasyonel birimler açısından bu taslak baz alınarak hazırlanır.
3. Sisteme geçiş hazırlıkları: Her işletme birimi için bir plan hazırlamalıdır. Bunun nedeni her birimin kendi kültür, öncelik, mevcut sistemler vs. gibi özelliklerini işletme geneline taşımasıdır. Ortak çözümlerin başarısı uygulamaların bir bütün olarak düşünülmesi ve hazırlanmasına bağlıdır. Bu safhanın sonunda her bir organizasyonel birim için gerçekleştirilecek farklı projeleri ve bu projeler arasındaki ilişkileri tanımlayan bir işletme planı hazırlanacaktır.
4. Değişikliğin yürürlüğe konulması: İş yerlerine ait projeler, bütünü kapsayan genel projenin birer alt projeleri olarak yürütülmelidir. Bu proje yönetimi yerel proje yönetimine ek olarak teknik düzeyde doğru iletişimin kurulması ve hazırlanan standartların yerel alt projelere transferi açısından merkezi bir koordinasyonu gerekli kılar.
6)ERP’YE ELEŞTİRİSEL BİR BAKIŞ
6.1.ERP’ nin yararları
1. Dördüncü kuşak dilleri, ilişkisel veri tabanları, müşteri/hizmet birimi mimarisi, grafik kullanıcı ara yüzü, bilgisayar destekli sistem mühendisliği ve bu yeni yaklaşımlarla paketler üzerinde kolaylıkla uyarlama yapabilme yetisi gibi yeni bilişim teknolojilerinin hızlı gelişimi sonucunda ERP sistemleri, gerek firma içi gerekse firma dışı sistemleri kullanarak yüksek düzeyde entegrasyonu başarı ile sağlar. Entegrasyon için firma içerisinde finansal sistemler, mühendislik ve atölye veri toplama sistemleri (Shop Floor Data Collection Systems) ve firma dışında satıcı / müşteri ilişkisini sağlayan Elektronik Veri Transferi (Electronic Data Interchange - EDI ) sistemleri kullanılabilir.
2. Çeşitli ülkelerden gelen taleplerin, birden çok iş yerini kapsayan ana planlama ile yerelden ziyade bölgesel bazda ele alınması ve kapasite kullanımı ile talep ara-sında optimal denge kurulacak biçimde dağıtılmasını sağlar (VAN RIJN, 1994).
3. Stratejik malzemelerin yıllık satın alma kontratlarını, farklı fabrikalardaki MRP II modüllerinden türetilen toplu uzun dönemli gereksinimlere göre ve yüksek miktarlar için düşük miktarlarda uzlaşma sağlayacak biçimde merkezileştirilmesini mümkün kılar.
4. ERP, yedek parça stoklarını her bir ülkenin kendi stoğu olması yerine, belirli bölgesel merkezlerde toplayarak envanter seviyelerini ve ıskarta maliyetlerini minimum kılar.
5. ERP, işletmenin coğrafi olarak farklı bölgelerde (yurt içi ve dışı) bulunan fabrikalarının, bunların tedarikçi firmalarının ve dağıtım merkezlerinin (depo) kaynaklarını eşgüdümlü olarak planlamasını sağlar. Bu çerçevede hangi müşteriye ait hangi siparişin hangi dağıtım merkezinden karşılanması veya hangi fabrikada üretilmesi gerektiği, tüm fabrikaların malzeme ve hizmet ihtiyaçlarının nereden karşılanmasının uygun olacağı fabrikaların elinde bulunan makine, malzeme, işgücü, enerji, bilgi vb. üretim dağıtım kaynaklarının nasıl eşgüdümlü ve ortaklaşa olarak kullanılabileceği belirlenmiş olabilmektedir. Diğer bir deyişle müşteriye ait siparişin en kısa sürede istenen kalite ve maliyette karşılanabilmesi için tüm bağlı işletmelerin, dağıtım, üretim ve tedarik kaynaklarının kapasite ve özellikleri aynı anda dikkate alınmaktadır.
6. Kullanıcı açısından kullanımı daha basit olan ve firmaya daha kolay uyarlanabilen aynı anda farklı birçok dilde kullanım sağlayan ileri bilişim teknolojilerini kullanır.
7. MRP II sistemlerinden elde edilen tüm yararları ve kontrolü daha global ve üst düzeyde sağlar.
8. Tüm uygulamalara istenildiği anda istenildiği noktadan ulaşım kolaylığını getirir.
9. ERP sistemleri yapılan işin daha iyi, kaliteli ve hızlı yapılmasını sağladığından rakiplere karşı maliyet avantajının kazanılmasına, dağıtım kalitesinde iyileşmeye ve buna bağlı olarak pazar payının artmasına neden olur.
6.1.1.ERP Size Ne Kazandırır?
1.Müşteri taleplerinin zamanında ve istenen kalitede gerçekleştirilmesini,
2.Zamanında karşılanan siparişler nedeniyle piyasada firma güvenilirliğinin ve Pazar payının artmasını,
3.Tek elde üretim stratejisini ve planlamasını,(Birbirine bağlıüretimin farklı mekanlarda yapılması durumunda bile),
4.Üretim için gereken malzeme ve hammaddenin zamanında fabrikaya ulaşmasını,
5.Minimum stok takibinin sağlanması ile hammadde stok ve yarı mamul stok maliyetlerinin en aza düşürülmesini ,
6.Üretimin etkin zaman kullanımı ile yapılarak,verimliliğin artırılmasını,
7.değişen piyasa koşulları ve taleplere göre uyum esnekliğinin sağlanmasını,
ERP kullanarak gerçekleştirebilirsiniz.ERP kullanarak elde edilen somut kazançlar ortalama olarak aşağıda verilmiştir.
Uluslararası deneyimlerde kazanç ortalaması
-Stok maliyetinde azalma %5-40
-Satınalma maliyetinde azalma %2-10
-Verimlilikte artış %5-15
-Pazar payında artış %5-20
-Karlılıkta artış %5-30
6.2.ERP’nin Dezavantajları
· Pahalı ve tamamlanmasının uzun sürmesi
· Bakımının pahalı olması ve zaman alması
· Tek bir satıcı için taahhüt vermesi
· Birçok özelliğinin bütünleşik olması
7.ERP PAZARINDAKİ LİDER FİRMALAP
Pazardaki beş lider ; SAP Amerika, Oracle Corporation, Peoplesoft, JD Edwards&Company ve Baan International. Bunlar yaklaşık toplam pazarın %60-65 ine sahiptirler. Baan, J.D.Edwards, Oracle ve Peoplesoft unu 1998 yılı gelir beklentisi yaklaşık 1 milyar dolar ya da üzeriydi. SAP’ın is yaklaşık 5 milyar dolardı.
8.ERP ÜRETİCİLERİNE NE OLUYOR?
Kurumsal Kaynak Planlaması üreticilerinde bugünlerde bazı değişimler gözlemlenmekte. Aslında bu süpriz bir şey değil. Sadece “doğal uyum” yasası ile açıklanabilen normal bir şey. İnternet denen olgu, herşeyi etkilediği gibi ERP üreticilerinin de kendilerine çeki düzen vermesine yol açtı.
E-ticaret treninde yer almak isteyen ERP üreticileri, İnternet tümleşimi sağlamak üzere yazılımlarını yeni baştan yazmaya başladılar. Aksi halde satışlarının yavaşlayacağını gördüler. İnternet’in yerinden oynattığı taşlar, son derece dinamik gereksinimlerin hızla değiştiği bir ortam yaratmakta. Şimdilik en büyük gereksinim, ERP sistemlerini kurumun diğer iç uygulamaları, iş ortakları ve müşterilerin sistemleriyle entegre etmek şeklinde. Bu doğrultuda, ERP pazarının büyükleri Oracle, PeopleSoft ve SAP kendilerini derhal değişen koşullara uydurmuşlardır. Yeniden yazılan kodlarda kullanılan anahtar teknoloji, XML’dir.
AMR Research pazar araştırma kuruluşu 2003 yılında ERP pazarının 22.7 milyar USD’ye ulaşacağını tahmin etmektedir. Bu değer 1998 yılında 16.6 milyar USD idi. Bu pazarın bir kısmı da ASP(Application Service Providers)’lere yönelmektedir. ASP kavramı, uygulama yazılımlarının dışkaynak kullanımı ile hizmet veren şirket dışından alınması anlamına gelmektedir. Dataquest pazar araştırma kuruluşu 1999 yılında ASP cirolarının 2.7 milyar USD’ye ve 2003 ‘de de 22.7 milyar USD’ye ulaşacağını öngörmektedir.
Şirketlerin 1999 yılında bütçelerinin ne kadarını hangi uygulama yazılımlarına ayırdığı aşağıda verilmiştir:(Kaynak: AMR Research; sadece orta ve büyük şirketler dikkate alınmıştır)
ERP sistemleri %42-44
Tedarik zinciri yönetimi(SCM) %13-17
Müşteri İlişkileri Yönetimi(CRM) %16-19
Üretim yazılımları %16-17
8.1 ERP’nin Geleceği
Endüstri analistleri, her büyük imalat firmasının ERP yazılımlarını ve eğitimini alacağı beklentisi içindedir. Boston AMR Araştırmacılarına göre, ERP pazarı 2003 yılına kadar $66.6 milyara ulaşacak ve 5 yıl içinde % 32 lik yıllık büyüme tahmini yapılmaktadır. Ülkemizde de son yıllarda ERP sistemleri büyük firmalar tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Özellikle SAP erp yazılımları pazarda önemli bir paya sahip görünmektedir. Bunun yanında
SYMIX firması da pazarda adını duyurmaktadır. Bunların yanısıra INFORMIX firması da daha çok küçük ölçekli imlatlara yönelik olan erp yazılımlarını tanıtmaktadır.
Görülmektedir ki; bu sistemlerin gelecekte kullanılması kaçınılmaz hale gelirken, maliyetleri de firmalar için büyük sorunlar ortaya çıkaracaktır.
9.SONUÇ
İşletmeler büyüdükçe çok tesisli hale gelmekte, uluslararası piyasalara girmekte ve hatta farklı ülkelerde fabrikalara sahip olmaktadır.Bu şekilde yoğun rekabet altınt giren işletmeler karşılarına çıkan fırsatları değerlendirme, kuvvetli yönlerini koruma,zayıf yönlerini geliştirme,olası tehlikeleri görme yoluyla rakiplerine rekabet üstünlüğü sağlama amacına yöneliktirler. Stratejilerin taktik ve operasyonel düzeyde uygulama araçları ise işletme kaynaklarının kullanım planlarıdır.ERP sistemi sözkonusu kaynakların işletmenin stratejileri doğrultusunda etkin ve verimli kullanımını sağlayan bir yazılım sistemidir.Bu sistemin amacına uygun bir şekilde kullanımı ile;
- Statejilere uygun bir işletme yönetimi,
- Stratejilerin sonuçlarını değerlendirme olanağı,
- İşletme fabrikaları arasında malzeme, işçilik,makina-teçhizat, bilgi vb.üretim ve dağıtım kaynaklarının ortaklaşa ve verimli kullanımın sağlanması,
- Müşteri, dağıtım merkezi,üretim ve tedarikçi arasında yakın işbirliği ve bilgi iletişim ortamının sağlanması,
- Tek bir noktadan gerekli bilgilere ulaşma imkanı olası hale gelmektedir.
ERP sistemi, temin sürelerinive maliyetleri işletme genelinde bir anlayışla azaltma amacına yöneliktir. Her seviyede işlerin tek bir global işletme düşüncesiyle yürütüldüğü bir sistemdir.Proaktif bir düşünce ile sorunlar, önceden görülerek gereken önlemler önceden alınabilmektedir.Herhangi bir noktada alınacak bir kararın, işletmenin bütününe etkileri görülebilmektedir. Bir metod değişikliğinin işletmeninglobal performansına etkisi dğerlendirilebilmektedir. Her çalışanın istediği veriyi istediği zaman erişebilme olnağı,yönetim yapısını da yalınlaştırmaktadır. Klasik sistemde stratejik ve global bilgilere ulaşma ve gerekli kararları verme ancak amirler yoluyla olasıdır.Hattabu bilgiye ulaşıldığında, etkin kararlar için geç lalınmış olunmakta veya bilgi iletişimindeki sorunlar nedeniyle hatalı olabilmektedir.
ERP bu sorunları ortadan kaldrdığından yöneti kademeleri azaltılarak daha yalın bir yönetim yapısı oluşturulabilmektedir.
Ayrıca,
Tedarikçi firmalar, bölge depoları, bayi / toptancı, perakendeciile kurulan bilgi iletişim şebekesi ile stok düzeyleri,üretim programları karşılıklı olarak görülebilmekte,böylece lojistik faaliyetlerde etkinlik ve verimlilik artmaktadır.
ERP gerek merkez gerekse fabrika düzeyinde uygulamalara sahiptir.bu nedenle sistem kurulurken aşamaların iyi belirlenmesive izlenmesi gerekmektedir.



Bu Videoyu Paylas :

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 
Support : Creating Website | Johny Template | Maskolis | Johny Portal | Johny Magazine | Johny News | Johny Demosite
Copyright © 2011. muhendisler - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website Inspired Wordpress Hack
Proudly powered by Blogger